مردی مسلمان

زبانم زبان منطق است و از آن کوتاه نمی‌آیم.
دوشنبه, ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ۰۷:۴۳ ب.ظ

در نقد مطلب اثبات خیر یا شر بودن خدا

قبل از خواندن این متن حتما مطلب اثبات خیر یا شر بودن خدا را بخوانید.


مشکلی که در این برهان وجود دارد قسمت آخر آن است. یعنی آنجایی که می‌گوید آب برای شخص تشنه خیر است. ما از کجا می‌دانیم خیر است؟ شاید شر باشد. و از طرفی از کجا می‌دانیم موجودی مثل "درد" شر است یا خیر؟ درد وجود دارد و ناشی از نبود چیزی نیست. اگر بگوییم خیر است دلیلمان چیست؟ اگر بگوییم شر است باز دلیلمان چیست؟ اگر فرض کنیم شر است پس این که ما از طریق درد متوجه میشویم چیزی دارد بدنمان را فاسد میکند چه توجیهی دارد؟ آیا با این اوصاف، "درد" خیر نیست؟ و اگر بگوییم خیر است پس این که ما را عذاب می‌دهد چه توجیهی دارد؟ و بالاتر از این‌ها اگر هر چیزی را خیر فرض کنیم خداوند که قادر مطلق است می‌تواند با همان چیز ما را عذاب دهد و اگر چیزی را شر فرض کنیم همان خداوند میتواند با همان چیز به ما نفعی برساند (مانند همین درد). پس گویا اصلا معیار خیر و شر را هر چه بگیریم باز خدا که قادر مطلق است میتواند آن معیار را به هم بریزد. پس ناچار از راه بحث خیر و شر به لزوم یا عدم لزوم هدایت نمیرسیم. پس برای اثبات ضرورت ارسال هدایت باید راه دیگری جست.



نوشته شده توسط رجلاً --
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

مردی مسلمان

زبانم زبان منطق است و از آن کوتاه نمی‌آیم.

در نقد مطلب اثبات خیر یا شر بودن خدا

دوشنبه, ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ۰۷:۴۳ ب.ظ

قبل از خواندن این متن حتما مطلب اثبات خیر یا شر بودن خدا را بخوانید.


مشکلی که در این برهان وجود دارد قسمت آخر آن است. یعنی آنجایی که می‌گوید آب برای شخص تشنه خیر است. ما از کجا می‌دانیم خیر است؟ شاید شر باشد. و از طرفی از کجا می‌دانیم موجودی مثل "درد" شر است یا خیر؟ درد وجود دارد و ناشی از نبود چیزی نیست. اگر بگوییم خیر است دلیلمان چیست؟ اگر بگوییم شر است باز دلیلمان چیست؟ اگر فرض کنیم شر است پس این که ما از طریق درد متوجه میشویم چیزی دارد بدنمان را فاسد میکند چه توجیهی دارد؟ آیا با این اوصاف، "درد" خیر نیست؟ و اگر بگوییم خیر است پس این که ما را عذاب می‌دهد چه توجیهی دارد؟ و بالاتر از این‌ها اگر هر چیزی را خیر فرض کنیم خداوند که قادر مطلق است می‌تواند با همان چیز ما را عذاب دهد و اگر چیزی را شر فرض کنیم همان خداوند میتواند با همان چیز به ما نفعی برساند (مانند همین درد). پس گویا اصلا معیار خیر و شر را هر چه بگیریم باز خدا که قادر مطلق است میتواند آن معیار را به هم بریزد. پس ناچار از راه بحث خیر و شر به لزوم یا عدم لزوم هدایت نمیرسیم. پس برای اثبات ضرورت ارسال هدایت باید راه دیگری جست.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۶/۲۷
رجلاً --

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی