مردی مسلمان

زبانم زبان منطق است و از آن کوتاه نمی‌آیم.
سه شنبه, ۷ دی ۱۳۹۵، ۰۵:۱۶ ب.ظ

اثبات یا نفی یگانگی خدا

می‌گوییم اگر قرار باشد خدا یا واجب‌الوجود چند‌تا باشند، باید این خداها از جهاتی با هم فرق داشته‌ باشند. مثل خدای آب و خدای باد و خدای زمین و غیره. چون اگر همه‌شان از همه‌ی جهات شبیه هم باشند، آن وقت آن خداها همه‌شان در اصل یکی‌اند. و معنی این که با هم تفاوت داشته باشند این است که همه‌شان واجب‌الوجودند ولی هر کدام غیر از واجب‌الوجودبودن، یک ویژگی دیگر هم دارند. و معنی این حرف این است که هر کدام از خداها مرکب از واجب‌الوجودبودن و ویژگی دیگری هستند. اما این توصیف با تعریف واجب‌الوجود تناقض دارد چرا که می‌گوییم واجب‌الوجود برای وجود داشتن به هیچ چیز دیگری نیاز ندارد در صورتی که این واجب‌الوجودهایی که گفتیم مرکبند، یعنی برای وجود داشتن نیازمند به آن "ویژگی‌ دیگر" هستند. به عبارت بهتر هر مرکبی نیازمند به اجزای تشکیل‌دهنده‌اش است و هر کدام از آن اجزا اگر نباشند، آن شیء مرکب موجود نمی‌شود. این واجب‌الوجودهایی که فرض کردیم هم مرکبند، پس نیازمند به اجزایشان هستند، پس در حقیقت این‌ها اصلاً واجب‌الوجود نیستند، بلکه ممکن‌الوجودند. و از آن جایی که تعدد واجب‌الوجود لازمه‌اش وجود ویژگی‌های ترکیب شونده‌ در واجب‌الوجودها است، و ترکیب در واجب‌الوجود راه ندارد، پس واجب‌الوجود فقط یکی است که آن هم "خداوند" است.


نوشته شده توسط رجلاً مسلماً
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

مردی مسلمان

زبانم زبان منطق است و از آن کوتاه نمی‌آیم.

هیج‌کجای وبلاگ اسمی از خودم نیاوردم، پس ممکنه من یکی از آشناهات یا دوستات یا یکی از بستگانت باشم، یا حتی یکی از اعضای خانواده‌ات. به هیچ‌کس هم نگفتم که این وبلاگ رو ساختم. خیلی مخفی! پس ممکنه من دقیقاً همون کسی باشم که مطمئنی نیست.

اثبات یا نفی یگانگی خدا

سه شنبه, ۷ دی ۱۳۹۵، ۰۵:۱۶ ب.ظ
می‌گوییم اگر قرار باشد خدا یا واجب‌الوجود چند‌تا باشند، باید این خداها از جهاتی با هم فرق داشته‌ باشند. مثل خدای آب و خدای باد و خدای زمین و غیره. چون اگر همه‌شان از همه‌ی جهات شبیه هم باشند، آن وقت آن خداها همه‌شان در اصل یکی‌اند. و معنی این که با هم تفاوت داشته باشند این است که همه‌شان واجب‌الوجودند ولی هر کدام غیر از واجب‌الوجودبودن، یک ویژگی دیگر هم دارند. و معنی این حرف این است که هر کدام از خداها مرکب از واجب‌الوجودبودن و ویژگی دیگری هستند. اما این توصیف با تعریف واجب‌الوجود تناقض دارد چرا که می‌گوییم واجب‌الوجود برای وجود داشتن به هیچ چیز دیگری نیاز ندارد در صورتی که این واجب‌الوجودهایی که گفتیم مرکبند، یعنی برای وجود داشتن نیازمند به آن "ویژگی‌ دیگر" هستند. به عبارت بهتر هر مرکبی نیازمند به اجزای تشکیل‌دهنده‌اش است و هر کدام از آن اجزا اگر نباشند، آن شیء مرکب موجود نمی‌شود. این واجب‌الوجودهایی که فرض کردیم هم مرکبند، پس نیازمند به اجزایشان هستند، پس در حقیقت این‌ها اصلاً واجب‌الوجود نیستند، بلکه ممکن‌الوجودند. و از آن جایی که تعدد واجب‌الوجود لازمه‌اش وجود ویژگی‌های ترکیب شونده‌ در واجب‌الوجودها است، و ترکیب در واجب‌الوجود راه ندارد، پس واجب‌الوجود فقط یکی است که آن هم "خداوند" است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی