اثبات یا نفی یگانگی خدا
سه شنبه, ۷ دی ۱۳۹۵، ۰۵:۱۶ ب.ظ
میگوییم اگر قرار باشد خدا یا واجبالوجود چندتا باشند، باید این خداها از جهاتی با هم فرق داشته باشند. مثل خدای آب و خدای باد و خدای زمین و غیره. چون اگر همهشان از همهی جهات شبیه هم باشند، آن وقت آن خداها همهشان در اصل یکیاند. و معنی این که با هم تفاوت داشته باشند این است که همهشان واجبالوجودند ولی هر کدام غیر از واجبالوجودبودن، یک ویژگی دیگر هم دارند. و معنی این حرف این است که هر کدام از خداها مرکب از واجبالوجودبودن و ویژگی دیگری هستند. اما این توصیف با تعریف واجبالوجود تناقض دارد چرا که میگوییم واجبالوجود برای وجود داشتن به هیچ چیز دیگری نیاز ندارد در صورتی که این واجبالوجودهایی که گفتیم مرکبند، یعنی برای وجود داشتن نیازمند به آن "ویژگی دیگر" هستند. به عبارت بهتر هر مرکبی نیازمند به اجزای تشکیلدهندهاش است و هر کدام از آن اجزا اگر نباشند، آن شیء مرکب موجود نمیشود. این واجبالوجودهایی که فرض کردیم هم مرکبند، پس نیازمند به اجزایشان هستند، پس در حقیقت اینها اصلاً واجبالوجود نیستند، بلکه ممکنالوجودند. و از آن جایی که تعدد واجبالوجود لازمهاش وجود ویژگیهای ترکیب شونده در واجبالوجودها است، و ترکیب در واجبالوجود راه ندارد، پس واجبالوجود فقط یکی است که آن هم "خداوند" است.
۹۵/۱۰/۰۷